Huisvesting DUO en Belastingdienst Groningen

De nieuwe huisvesting voor het gezamenlijke kantoor van de Dienst Uitvoering Onderwijs en de Belastingdienst in Groningen.

Opdrachtgever:
Rijksgebouwendienst
Locatie:
Groningen
Status:
Opgeleverd
Land:
Nederland
DUO_[project_carr]
DUO_blauwe_lucht_Act
WTS_DUO_Mozaiek
groningen12[project_carr]
DUO_lijnenspel

Project

Naast de realisatie van de nieuwe huisvesting, maakt de sloop van de bestaande huisvesting en de realisatie van een 9.000 m2 grote stadstuin met waterpartij deel uit van de opdracht. Onder de openbare stadstuin wordt een parkeergarage voor 675 auto’s en 1.500 fietsen gerealiseerd.

Tijdens de nieuwbouw bleven de oude gebouwen in gebruik, waardoor de “bewoners” dagelijks de vorderingen konden volgen. Deze gebouwen zijn na de verhuizing gesloopt. Het vrijkomende betonpuin is volledig en hoogwaardig hergebruikt, voor een groot deel in de nieuwe parkeergarage.

Beton

Elk van de circa 1.600 betonelemententen die het nieuwe gebouw vorm geven is uniek vanwege verschil in scheefstand, aantal gaines en aantal stekken. Consortium DUO² is verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw en de financiering van het nieuwe kantoor, inclusief het beheer en onderhoud van het gebouw en de verzorging van facilitaire diensten voor een periode van 20 jaar.

Strukton Prefab Beton produceerde en leverde circa 1.200 unieke kolommen en 432 unieke stabiliteitswanden in verschillende betonkwaliteiten. Om dit te realiseren werden 12 kolommen en 5 complete wanden per dag geproduceerd.

White Tank System

Het bewust aanbrengen van scheuren in betonvloeren is de basis voor een waterdicht concept. ‘If you can’t beat them, join them’. Dat is de gedachte achter het idee om lekkages als gevolg van betonscheuren preventief aan te pakken. De bijzondere techniek 'White Tank System' is door DMI ingezet bij de realisatie van het nieuwe parkeergarage.



Scheurvorming bij het maken van betonnen vloeren is nauwelijks te vermijden tijdens het verhardingsproces. Er worden pogingen ondernomen om de kans op scheuren te verkleinen, maar het is als met het Nederlandse weer: je moet er maar mee leren leven. Betonreparatiespecialist DMI (onderdeel van Strukton Civiel) kan ad hoc inspringen bij problemen. Maar om preventief te werk te kunnen gaan is de denkwijze anders: Scheuren vooraf ‘inbouwen’ op plekken waar je ze wilt hebben, zodat ze te beheersen zijn en dure reparaties buitenspel worden gezet.

Er is een matrix-model opgesteld met optimale verhoudingen dat over de bouwtekening wordt ‘gelegd’. Bij dit project is dit ook gebeurd, het eerste project in Nederland waar dit is toegepast.
In Groningen wordt de vloer van de bouwkuip in stortfases verdeeld. Elke fase wordt weer opgeknipt en gescheiden door kunststof units. Deze units zijn dun genoeg om een aansluitend geheel te vormen, maar ook zo dik genoeg om het beton daar, en niet elders, te laten scheuren. Deze scheuren worden vervolgens geïnjecteerd.

Voordelen van het gebruik van units die breuklijnen forceren: scheuren mogen ontstaan op plaatsen die van te voren zijn berekend en er is minder wapening en minder zware betonconstructies nodig, wat de plasticiteit ten goede komt. Dit zorgt voor aanzienlijke kostenreductie.

Projectlocatie

53.205988,6.578978
Vul het vertrekpunt in