Eerste tunnelboormachine van start voor metro in Riyadh - Strukton Civiel

Nieuws

Eerste tunnelboormachine van start voor metro in Riyadh

01 mei 2015

Prins Faisal bin Bandar, gouverneur van Riyadh, heeft op 30 april de eerste van de twee tunnelboormachines van het FAST consortium gestart. De tunnelboormachine boort een gedeelte van lijn 5 (groen) en is de eerste van zeven boormachines die worden ingezet voor de aanleg van het totale metrosysteem in Riyadh.

De tunnelboormachine heet Dhafrah en is begonnen met het boren van de 12,9 kilometer lange tunnel tussen Riyadh Airbase en King Abdul Aziz Historical Centre. Lijn 5 (groen) bestaat uit elf stations en twee eindpunten waar ook overgestapt kan worden op andere metrolijnen. Het FAST consortium is ook verantwoordelijk voor de bouw van lijn 4 (geel) en lijn 6 (paars). Het hele metrosysteem wordt in 2018 opgeleverd en bestaat dan uit 176 kilometer spoor en 85 stations.

Winnende inzending

De naam van de tunnelboormachine is gekozen uit duizenden inzendingen van een openbare namenwedstrijd. Dhafrah betekent ‘Overwinning’ in het Arabisch. De tunnelboormachine zal naar verwachting gemiddeld 75 tot 100 meter per week boren en prefab betonnen elementen plaatsen die uiteindelijk de tunnelwand vormen.

FStunm4IdU4
Installatie van tunnelboormachine Dhafrah

 

“FAST is zeer trots op het bereiken van deze belangrijke mijlpaal. Ik ben in het bijzonder trots op onze medewerkers en de manier waarop we samenwerken om onze doelen te bereiken. Op 19 maart 2015 plaatste FAST consortium de eerste verhoogde ligger, een andere belangrijke mijlpaal voor dit project. Dit zijn belangrijke eerste stappen op weg naar een metrosysteem van wereldklasse voor de inwoners van Riyadh.”

Jaime Freyre de Andrade Calonge, FAST Projectdirecteur

 

Het FAST consortium bestaat uit acht partijen. Het project levert direct en indirect meer dan 15.000 banen op in Saoedi-Arabië.