Nieuws

Strukton in vier categorieën genomineerd voor de International Tunnelling Awards 2013

27 september 2013

Strukton Civiel is met het project Metrostation CS, onderdeel van de Noord/Zuidlijn, door de jury van de International Tunnelling Awards genomineerd in vier categorieën. De International Tunnelling Awards is een initiatief van vakbladen New Civil Engineer en Ground Engineering en wordt ondersteund door de International Tunnelling & Underground Space Association.

Strukton is genomineerd in de volgende categorieën:

1. The Specialist Tunnelling Project of the Year
2. The Young Tunneller of the Year
3. The Tunnelling Project of the Year (up to $500M)
4. The Ground Investigation and Monitoring Award

Bekijk alle nominaties op de website van de International Tunnelling Awards 2013

Over de awards

De International Tunnelling Awards zijn in het leven geroepen als erkenning voor operational excellence op het gebied van ondergronds bouwen, waarbij factoren als inleven in de klant, budget, planning, geologische omstandigheden en grootte van het project vaak een complicerende rol spelen. Aanmeldingen voor de International Tunnelling Awards kwamen dit jaar uit zowel Europa als Amerika. Op 26 november 2013 vind de bekendmaking van de winnaars plaats in Londen.

Tunnelling13 logo_Finalist_CMYK
Over het project Metrostation CS

Onder het monumentale Amsterdam Centraal Station heeft Combinatie Strukton / Van Oord een deel van de metrolijn van en een metrostation voor de Noord/Zuidlijn aangelegd. De Noord/Zuidlijn is een nieuwe metrolijn die de binnenstad van Amsterdam verbindt met het noorden en het zuiden van de stad. Om aansluiting van de Noord/Zuidlijn met het Centraal Station mogelijk te maken is onder het Voorplein een diep gelegen metrostation aangelegd: Metrostation CS. Door eerst de dakconstructie van de bouwkuip aan te brengen en hieronder verdere bouw- en graafwerkzaamheden uit te voeren, is de hinder voor reizigers op en rond Amsterdam CS beperkt gebleven. Onder Amsterdam CS is ruimte gemaakt voor het tunnelelement van de Noord/Zuidlijn dat direct onder het station komt te liggen. Omdat dit tunnelelement de plaats van een deel van de fundering van het station inneemt, is er een extra fundering van stalen buizen aangebracht die een groot deel van de belasting op de oude fundering van het station overneemt.