Nieuws

Eerste echte beelden van dubbellaagse tunnel A2 Maastricht

28 februari 2013

Het is zover. De betonconstructie voor de twee keer twee tunnelbuizen boven elkaar is zichtbaar in het zuiden van Maastricht. Een beeld dat in het totale bouwproces van de tunnel tot eind 2016 maar een enkele keer te zien zal zijn. De A2-tunnel door Maastricht wordt ruim 2km lang en is de eerste dubbellaagse tunnel voor personenauto’s en vrachtauto’s in Europa.

gestapelde tunnel maastricht 

RWS participeert in de hoofdstad van Limburg in een integraal gebiedsontwikkelingsproject. Want A2 Maastricht is véél meer dan een verkeersoplossing. Centraal staan ook het bevorderen van verkeersveiligheid en leefbaarheid in de omliggende A2-buurten en nieuwe kansen voor stedelijke vernieuwing door het opheffen van barrières en het helen van Maastricht-Oost.

Door de tunnel gaat 80% van het huidige verkeer straks ondergronds en ontstaat bovengronds een woon- en verblijfsklimaat. Langs de autoluwe laan komt tussen 2017 en 2026 nieuw vastgoed en bij de twee tunnelmondingen zijn twee markante stadsentrees gepland. Een groen, recreatief lint voor fietsers en voetgangers zal het zuiden van Maastricht met een groengebied ten noorden van de stad met elkaar verbinden. Deze 'Groene Loper' ligt ten dele op het tunneltracé, maar volgt vanaf de noordelijke tunnelmonden een eigen route naar een buitengebied met landgoederen en kasteeltjes.

De Groene Loper voor A2 Maastricht is bedacht en wordt uitgevoerd door Avenue2, een consortium bestaande uit Strukton en Ballast Nedam.

Het project A2 Maastricht is een samenwerking tussen Rijkswaterstaat, gemeente Maastricht, Provincie Limburg en gemeente Meerssen.