Nieuws

Aftellen tot afzinken van tunneldelen Noord/Zuidlijn

20 september 2012

Over enkele dagen is het zover: het eerste tunneldeel in het IJ wordt op 25 september afgezonken. Op 2 en 9 oktober volgen de andere twee delen, waarna er een nieuwe verbinding is tussen Amsterdam Noord en het centrum. Een klus die nauw luistert en niet zonder risico is.

Afzinkexpert Peter van Westendorp: “12.000 ton leg je niet even op z’n plek.”

Voorbereidingen

De verwachting is dat op 25 september het eerste element in de Sixhaven wordt afgezonken, op 2 oktober het tweede element aan de De Ruijterkade en op 9 oktober is het middenstuk aan de beurt. Als reservedata zijn nog 16, 23 en 30 oktober achter de hand gehouden, voor het geval het weer tegenzit. Op dit moment is Peter samen met zijn team bezig met de laatste voorbereidingen van het afzinken. “De tunneldelen zijn al een tijdje klaar en liggen rustig te wachten in het water bij de Suezhaven. Ze worden door duikers schoongemaakt en er wordt nogmaals gekeken of alles erop en eraan zit. Het eerste tunneldeel slepen we op 25 september in alle vroegte naar de Sixhaven. Dan kan het afzinken beginnen.”

Niet niks

Toch blijft het, ondanks de voorbereidingen, moeilijk werk. Peter: “Het is niet niks om een gevaarte van 12.000 ton precies op z’n plek te krijgen. Eerst slepen we het tunneldeel Wendy naar zijn positie, waar we hem aan drijvende hijskranen (bokken) koppelen. In de tunnel – die aan beide zijdes dicht is – zitten tanks. Door de tanks met water te vullen, laat je de tunnel zakken waarbij je de corrigerende tegenkracht van de bokken gebruikt om hem precies op de juiste plek te houden. Langzaam zakt de tunnel dan tegen de kade van de Sixhaven aan, waar er met een rubberen profiel een verbinding wordt gemaakt met de kade.”

Laatste tunnel anders

Hetzelfde proces herhaalt zich een week later aan de De Ruijterkade. Voor de laatste tunnel – het middendeel – geldt een iets ander verhaal. Peter: “Dit tunnelelement maken we aan één kant vast aan één van de afgezonken tunnels en aan de andere kant maken we door middel van een sluitvoeg en een stalen bekisting ook hier een verbinding.”

Meer informatie

Lees meer over het invaren en afzinken van de tunnelelementen van de Noord/Zuidlijn. Of bekijk de film van de voorbereiding en het invaren van de zinktunnel onder het CS in mei 2011 op YouTube.