Nieuws

Wereldwijde belangstelling voor invaren tunnelelement Metrostation CS

31 mei 2011

Vanmorgen trokken de werkzaamheden van aannemerscombinatie Strukton/Van Oord bij het Centraal Station in Amsterdam veel kijkers. Voor de eerste keer ooit is onder een monumentaal gebouw een tunnelelement ingevaren en afgezonken. De gebeurtenis maakt onderdeel uit van de Noord/Zuidlijn. Experts vanuit de hele wereld keken mee.

Vervoer_tunnelelement 

De komst van dit eerste deel van de tunnel sluit een ingewikkelde periode van negen jaar voorbereiding af. Onder het station zijn drieduizend houten palen verwijderd en vervangen door een soort betonnen tafel die het middendeel van het monumentale pand draagt. Daaronder is een zogeheten zinksleuf gegraven, een tijdelijke gracht waarin het tunnelelement komt.

Het tunnelelement heeft indrukwekkende afmetingen: het is 136 meter lang, 22 meter breed en 20.000 ton zwaar. Vanmorgen in alle vroegte vertrok het vanuit de Suezhaven naar een speciaal in het IJ gebouwde sluis achter CS. Daar kwam het in de loop van de ochtend aan. Het element werd vervolgens recht gedraaid en op zorgvuldige wijze in de kuip getrokken. Het zal uiteindelijk ongeveer zes weken duren voordat het tunneldeel helemaal op zijn plek ligt.

De Amsterdamse VVD-wethouder Eric Wiebes (vervoer) noemde de komst van het eerste element van de in totaal vier tunnelelementen die de verbinding met Noord moeten maken, een bijzondere stap. Het invaren van tunneldelen is volgens hem een Nederlandse specialiteit. ‘Maar in Amsterdam maken we het net wat mooier door het onder een historisch gebouw te doen. Nu doe je er nog drie kwartier over om vanuit Noord naar bijvoorbeeld de Albert Cuyp te gaan. Dat is even ver als wanneer je vanuit Amstelveen-Zuid moet komen. Straks ben je er met de metro in enkele minuten.'

Bekijk een animatie van het invaren en afzinken van dit tunnelelement:

VS2rauRq1ok


Bekijk beelden van de voorbereidingen voor het invaren van dit tunnelement:

BrNIl95pIyk

 

Zie ook de site van projectbureau Noord/Zuidlijn.