Nieuws

Hoge waterdruk

14 oktober 2010

In het centrum van Harderwijk werkt bouwcombinatie Strukton/Hegeman aan parkeergarage Houtwal. Het diepste punt, de onderkant van het onderwaterbeton, ligt op 17,5 meter - NAP.

Dat is opvallend, zegt projectdirecteur Arjan van der Put, omdat "in een goed doorlatende zandlaag met hoge waterdruk wordt gebouwd". Houtwal is een parkeergarage in spiraalvorm met een diameter van circa 60 meter. Hij biedt straks plaats aan zo'n 450 meter. Strukton/Hegeman begon op 2 november 2009 met het aanbrengen van de diepwanden. Van der Put: "De wanden zijn 25 meter diep en 1,20 meter breed en geplaatst met een grijper van 25 ton voor een goede geleiding. Omdat de rond is, was het moeilijk graven. We plaatsten elke dag een hele en twee halve panelen, in een zodanige hoek dat de volgende set van een hele en twee halve loodrecht daarop kon worden geplaatst. In zes weken tijd plaatsten we 24 panelen van elk 8 meter." Een ronde garage heeft voordelen, legt Van der Put uit. "Door de spiraalvorm zijn er maar twee rijrichtingen, een neerwaartse om een parkeerplek te zoeken en een opwaartse om de garage te verlaten."

Waterput

Tussen de diepwanden is een waterdichte aansluiting aangebracht, bestaande uit een voegplank met een rubber slab in een sleuf. "Na de betonstort is de plank weggetrokken en bleef het rubber zitten", zegt de projectdirecteur. "De diepwand blijft straks in het zicht en ziet er mooi strak uit. Vanwege de zandgrond hier." "Na januari zijn we gaan ontgraven. Er kwam zo'n 53.000 kuub zand uit de put, dat merendeels hydraulisch is ontgraven. Aanvankelijk zouden we het zand per vrachtwagen afvoeren, maar de gemeente Harderwijk vroeg ons het aantal vrachtwagentransporten te beperken. Daarom is het zand verpompt via een leidingensysteem in het hoofdriool en een persdepot. De daadkracht waarmee de gemeente hiervoor zorgde is opvallend." Om te voorkomen dat het onderwaterbeton zou gaan opdrijven, plaatste onderaannemer Züblin ankers op de bodem van de put. Vanaf een ponton met boorstelling werden de ongeveer 35 meter lange Gewi-ankers geboord, de wapeningsstaven geplaatst en afgeperst met grout. In totaal zijn 409 ankers geplaatst. Volgens planning zaten die in juli in de bodem.

Wegpompen

"Vanaf begin augustus hebben we wapeningskorven van 12 bij 3 meter geplaatst", zegt de projectdirecteur. "De wapeningslaag is een meter dik en voorkomt opbollen. Eind augustus konden we het onderwaterbeton gaan storten." Dat duurde ongeveer drie weken. Na een week rust, waarin 'rijpheidscomputers' de temperatuur op drie punten in het beton maten, werd 2 meter water afgepompt. Daarna bekeek de bouwcombinatie hoe ver het waterpeil in de put omhoog kwam: door het verharden wijkt het onderwaterbeton immers van de diepwanden. Dat effect bleek iets groter dan gedacht, reden waarom eind september 24 gaten door het beton werden geboord en een duiker een zwelmiddel tussen de diepwanden en het onderwaterbeton injecteerde. Nu kan de 44 miljoen liter water volledig uit de bak worden weggepompt. Ondertussen houdt Strukton/Hegeman het grondwaterpeil in de omgeving nauwlettend in de gaten via een dagelijks protocol. Als de put leeg is monteert de bouwcombinatie een constructieve vloer van 75 centimeter dik. Daarna kunnen het middenstuk, met een diameter van 13 meter, en de trappenhuizen worden opgebouwd. Vanuit de trappenhuizen worden de halve cirkels van prefab betonplaten en kolommen gesteld. De binnenconstructie, met een totaal oppervlak van 11.000 vierkante meter, loopt straks als een spiraal omhoog. Een daglichtkoepel boven het brede middenstuk, die steunt op een ringbalk in de diepwanden, zorgt voor daglicht. "Het is onze ambitie een van de mooiste parkeergarages van Nederland te bouwen", zegt Van der Put, "binnen de gestelde tijd en zonder veel overlast voor de bewoners. Door goede samenwerking met onze opdrachtgever ben ik er van overtuigd dat dat gaat lukken."

Projectgegevens

Aannemer: Bouwcombinatie Houtwal, een samenwerking van Hegeman Beton- en Industriebouw en Strukton Civiel Projecten;
Opdrachtgever: Gemeente Harderwijk;
Start bouw: 19 oktober 2009;
Oplevering: eind 2011;
Kosten: 20 miljoen euro;
Beton (inclusief diepwanden): 14.000 m3;
Wapeningsstaal: 12.000.000 kilogram;
Parkeeroppervlak: 11.000 m2 (450 plaatsen);
Hoogte: 21 meter.

Bron: Cobouw, 13-10-2010
Tekst: APA Leendert Douma