Het is echt millimeterwerk

Auteur: Bart-Jan Ruesink

Geplaatst op: 25 januari 2016

Tags: afzinken, meetsystemen

Bart Jan Ruesink_vierkant

Bart-Jan Ruesink

Geocon

Als hoofd maatvoering bij Geocon, onderdeel van Strukton, werk ik deze zomer in Italië. Al een paar maanden is ons team dag in dag uit bezig met het verzamelen en verwerken van meetgegevens.

Om Venetië te beschermen tegen hoogwater wordt op dit moment het MOSE-project gerealiseerd.

Ook Strukton werkt mee aan het MOSE-project, met het afzinken van caissons voor de stormvloedkering bij Chioggia. Al een paar maanden is ons team dag in dag uit bezig met het verzamelen en verwerken van meetgegevens. Wij weten precies welke informatie de afzinkcommandant op welk moment nodig heeft.

De 'meethut'

In de Geoconunit - voor ons gewoon de ‘meethut’ - komen alle meetgegevens samen. Hier staan veel computers waarop alle data binnenkomen en worden verwerkt. Achthonderd meter verderop ligt het caisson dat we volgende week gaan afzinken. Dat is in januari van dit jaar helemaal ingemeten, iedere minieme afwijking brengen we in kaart, want de tolerantie in Venetië is minimaal. Het is echt millimeterwerk. Daarom brengen we overal op het caisson verklikpunten en meetspijkers aan. Het moet één strakke streep naar de horizon worden.

Meettechnieken voor afzinkoperaties

Wij leggen het caisson niet zelf op de plek, dat doet de afzinkcommandant met zijn team. Vanaf het moment dat Strukton in Korea tunnelelementen op de zeebodem heeft afgezonken, veranderde alles. Dat project was kolossaal en complex: onder water in een woelige kustzee. De optische instrumenten die we normaal inzetten waren absoluut ontoereikend, dus keken we over de muur bij de offshore industrie. We schaften een hele reeks nieuwe sensoren aan en schreven onze eigen software helemaal opnieuw, wat uiteindelijk leidde tot onze specialistische meetsystemen voor afzinkoperaties.

Andere markten exploreren

Het Busan Geoje-project in Korea was de kraamkamer van onze technieken. We zijn nu autoriteit voor afzinktechnieken; er zijn geen andere bedrijven in Europa die zoveel ervaring hebben. Maar het is een kleine markt. Na Korea ben ik gaan kijken wat we nog meer kunnen doen met de apparatuur en systemen. Je hebt niet alles nodig op je lopende projecten, dus ga ik regelmatig naar beurzen om ze te verhuren. Daar doe je ook weer connecties op in de markt voor hydrografie. In deze offshore markt moeten we ons wel bescheiden opstellen: wij kunnen echt niet op kilometers diepte een boorplatform plaatsen voor Shell. Maar met name in de ‘van droog naar nat’ projecten kunnen wij kennis toevoegen. Vooral als het gaat om objecten die elders gebouwd zijn en dan geplaatst moeten worden. Zoals windmolenparken op zee of het plaatsen van bruggen, kademuren of sluisdeuren in havens.

Nauwkeurig positie bepalen

Ons werk ter plekke is alles meten wat de afzinkcommandant moet weten.

“Met total stations – traditionele landmeettechniek, uitgebreid met de zogenaamde distance sensors en inclinometers – meten we hier in Chioggia de positie van het caisson vanaf de wal continu in. ”

Daarbij gebruiken we prisma’s (meetogen) op de schacht, op de toren, op het tunnelelement van het caisson – om steeds nauwkeurig positie te kunnen bepalen. Tijdens het afzinken houden we de vijzeldrukken bij. Ook de ballastwaterniveaus in het element die weer samen hangen met de lierkrachten op het ponton. Met een Realtime Kinematic GPS kunnen we zeer nauwkeurig de positionering meten in de dynamische omgeving. Want al lijkt de lagune hier in de zomer spiegelglad, er is toch altijd zeestroming. Door steeds metingen te doen en de verschillen te bepalen met onze software, krijg je uiteindelijk de juiste correctie. Op basis van al deze gegevens neemt de afzinkcommandant uiteindelijk zijn beslissingen.

In het ritme komen

Het afzinken is een treintje dat op gang moet komen. De eerste caissons liggen er nu van twee verschillende types - nu komen we in het ritme. Nou ja, ritme… Het afzinken gebeurt in een onregelmatige cyclus, afhankelijk van het getij hebben we zeven tot twaalf dagen voorbereidingstijd. Dat optimaliseert natuurlijk: bij de laatste caissons heb je nog maar een paar dagen nodig. Voorlopig gaan we vol gas door. Straks begint operatie, dan ben ik een paar dagen niet te bereiken