Nieuws

Nieuw asfaltmengsel zorgt voor minder tanken en minder CO2

04 juli 2017

Een nieuw ontwikkeld asfaltmengsel zorgt voor 2% minder brandstofverbruik en CO2-uitstoot, zo bleek na literatuurstudies, onderzoek in het lab en testen op een proefvak. Per kilometer provinciale weg met 15.000 auto’s per dag, kan dit op jaarbasis 8.000 tot 14.000 liter brandstof schelen en 22-38 ton CO2. De samenstelling van asfalt bepaalt mede hoeveel weerstand de banden van voertuigen hebben wanneer deze over de weg rijden. Een lagere rolweerstand betekent minder brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot. TNO en Strukton Civiel (voorheen Ooms Civiel) deden in opdracht van de provincie Zuid-Holland onderzoek naar asfalt dat de rolweerstand van autobanden verlaagt.

Rol09 

De provincie Zuid-Holland wil een bijdrage leveren aan het Nederlandse energieakkoord, waarin de doelstellingen staan voor energiereductie en het verlagen van CO2-uitstoot. Floor Vermeulen, gedeputeerde provincie Zuid-Holland, is tevreden met de resultaten: “We hebben niet alleen de ambitie de best bereikbare provincie van Nederland te zijn, maar ook om dit op een duurzame manier te bereiken. Het is daarom belangrijk te investeren in onderzoeken zoals deze.”

Het onderzoek
Aan de start van het onderzoek heeft TNO in kaart gebracht welke eigenschappen van de weg van invloed zijn op de rolweerstand en daarmee het brandstofverbruik van auto’s. Uit de literatuur kon vastgesteld worden dat met name de textuur van het asfalt de rolweerstand bepaalt en dat deze door middel van de asfaltsamenstelling sterk geoptimaliseerd kan worden. Steven Mookhoek, Teamleider Road Research bij TNO: “Strukton Civiel en TNO onderzochten samen in het laboratorium welke samenstelling de rolweerstand verlaagde. Door bestaande asfaltmengsels aan te passen, is het Strukton Civiel gelukt de eigenschappen van een asfaltmengsel voor een wegdek aan te passen en in het bijzonder de textuur van het oppervlak te veranderen. Dit leidt tot een geoptimaliseerd asfaltmengsel met een lagere rolweerstand. Daarbij is naast de rolweerstand ook gekeken naar andere belangrijke eigenschappen van asfalt, zoals geluid (leefbaarheid) en stroefheid (veiligheid).”Strukton Civiel ontwikkelde daarnaast een praktische methode om de rolweerstand te kunnen meten. Na verschillende testen in het laboratorium is het beste mengsel in oktober 2016 aangelegd in een proefvak van 200 meter op een privéterrein in Hoorn, voor de eerste praktijkmetingen.

De resultaten
Uit het onderzoek blijkt dat het nieuwe asfaltmengsel een aantal positieve eigenschappen heeft. Zo verlaagt het geoptimaliseerde mengsel de rolweerstand met 10%, waardoor er per voertuig 2% minder brandstof wordt verbruikt en er 2% minder CO2 wordt uitgestoten. Op een provinciale weg van 1 km lang scheelt dit gemiddeld zo’n 30.000 kg CO2 per jaar. Dat staat gelijk aan de CO2-uitstoot van vijf huishoudens in één jaar tijd. Voor de automobilisten levert dit een collectieve besparing van 11.000 liter brandstof per jaar. Daarnaast blijkt dat het nieuwe asfaltmengsel ook nog eens een positief effect heeft op de geluidreductie en stroefheid van het wegdek. De provincie overweegt om in nieuwe aanbestedingen deze functionele eigenschappen van asfalt uit te vragen.

Onderzoek naar rolweerstand (pdf, 372 kB) 

infographic